Content marketing, czyli marketing treści to jeden z bardziej obiecujących sposobów marketingowych. Choć nie zagwarantuje on nam pozyskania dużej ilości klientów od razu po dodaniu contentu, przez wielu specjalistów uważany jest za niezwykle skuteczny. Obecnie wzmaga się też tendencja do publikowania treści ze względu na wizerunek marki czy chęć pozyskiwania wiedzy przez klientów z danej tematyki. Czym zatem jest marketing treści i jakie korzyści daje? Jak wdrażać go i promować własną markę w taki sposób? Odpowiedzi na pytania przedstawimy poniżej.
Czym jest content marketing?
Content marketing to strategia marketingowa polegająca na promowaniu własnej marki przy pomocy treści. Opieka się ona o tworzenie wartościowych i przydatnych materiałów, a następnie publikowanie ich pod szyldem własnej marki. Treści następnie są widoczne w internecie dla klientów, co bezpośrednio promuje również naszą markę. Ogólnie content marketing wykorzystuje założenia viral marketingu i inbound marketingu, czyli wirusowego rozprzestrzeniania się treści oraz zwiększenia widoczności treści w sieci. Ten typ marketingu stosować może każda osoba, firma czy marka niezależnie od branży czy wielkości. Głównym celem content marketingu jest zainteresowania odbiorcy treściami, które będą przydatne dla niego, a następnie skłonienie go, aby w poszukiwaniu dalszych informacji czy produktów przeszedł na naszą stronę internetową np. blog czy sklep internetowy. Content marketing posiada różne formy treści oraz różne miejsca, w których możemy je publikować. Uważany jest też za jeden z najbardziej przyszłościowych sposobów promocji marki z uwagi na wzrost świadomości odbiorców i większe wymagania co do prezentowanych treści przez marki. Marketing treści używa się również głównie w długofalowym planie promocji marki i nie stosuje się go np. jednorazowo przy krótkoterminowej kampanii promocyjnej, gdyż istnieje wiele korzystniejszych alternatyw promocji krótkoterminowej.
Dlaczego warto wykorzystywać content marketing?
Content marketing to duża liczba plusów, które warto wykorzystywać, reklamując własną markę. Z pewnością jest to prosty i łatwy do wdrożenia sposób. Napisanie lub zamieszczenie treści tematycznych nie powinno sprawić nam problemu. Ich umieszczenie również jest darmowe i możemy zrobić to w wielu miejscach. Tę strategię marketingową możemy również wprowadzać zarówno samodzielnie na małą skalę i niskokosztowo lub przeznaczać duże środki licząc na adekwatnie większe zyski wizerunkowe. Sam sposób promowania się poprzez treść nie jest też ryzykowne i nie grozi nam np. negatywny odbiór czy przeoptymalizowanie witryny jak ma to czasem miejsce przy np. intensywnym pozycjonowaniu. Kolejnym plusem jest bardzo pozytywny odbiór treści przez internautów. Jeśli dostarczać będziemy im wartościowego contentu, z którego będą odnosili korzyści np. będą mogli się uczyć itd. będziemy odbierani niezwykle pozytywnie. Samo dodawanie treści opatrzonych jedynie logiem naszej marki nie jest odbierane jako spam czy nagabywanie, co często ma miejsce przy prezentowaniu bezpośrednio oferty. Jednym z największych plusów marketingu treści jest fakt, że raz dodane materiały w internecie będą widniały w nim długi czas.
Gdzie i jak publikować content w sieci, aby przyciągał odbiorców?
Content marketing to przede wszystkim publikowanie odpowiednich treści. Ogólnie możemy wyróżnić kilka grup treści publikowanych w charakterystycznych miejscach dla siebie. Rozpoczynając promowanie się w ten sposób, warto sprawdzić który rodzaj publikowania treści, da nam największej korzyści i będzie najbardziej efektywny.
Pierwszym sposobem publikowania contentu w sieci jest stworzenie strony internetowej i jej pozycjonowanie. Jest to najbardziej zaawansowany sposób, ale dający równocześnie największe korzyści. Na własnej stronie możemy dodać dowolny rodzaj treści i nie jesteśmy niczym ograniczani. Stronę internetową warto pozycjonować, aby pojawiała się w wyszukiwarce Google na wysokich pozycjach, a wiele osób szukających informacji korzystało z niej. Na stronie możemy dodać teksty, treści eksperckie, wywiady, recenzje i testy czy opisy produktów. Możemy prowadzić też typowy blog firmowy.
Drugim sposobem publikowania treści w sieci i alternatywą dla pierwszego jest dodawanie contentu na social mediach i kanałach społecznościowych. Jest to dużo tańszy sposób, dzięki któremu również dotrzemy do dużej liczby odbiorców — często dużo większej niż na naszej stronie internetowej. Minusem w tym porównaniu jest fakt, że na portalach społecznościowych będziemy musieli zmierzyć się z pewnymi ograniczeniami np. co do dodawania plików, rozmiarów multimediów, długości postów czy form contentu. W wielu przypadkach da się jednak dostosować każdy rodzaj contentu tak, aby był efektywny. Na social mediach możemy dodawać zdjęcia i filmiki, zdjęcia i video 360 oraz różnego rodzaju treści pisane takie jak poradniki, artykuły, wpisy, case study itd.
Kolejną grupą contentu, jaki możemy publikować są treści, udostępniane za darmo w sieci jako poradniki — najczęściej e-booki. Takie wydania mogą być tutorialami, spisaną wiedzą branżową, poradnikiem czy przydatnymi informacjami. Najczęściej e-booki mają od kilkunastu do kilkudziesięciu stron. Możemy stworzyć je samodzielnie lub zamówić ich wykonanie. Same e-booki możemy rozdawać za darmo na naszych profilach czy stronie lub dodawać je na forach lub w miejscach, gdzie zbiera się najwięcej osób zainteresowanych daną tematyką. Wiele osób z chęcią pobierze darmowy e-book, jeśli interesuje się daną kategorią. Ważną częścią tego sposobu promowania się jest odpowiednie oznaczenie e-booka logiem lub nazwą naszej marki. Element ten sprawi, że osoby czytające go, przejdą na naszą stronę i zechcą zapoznać się z naszą marką. Logo możemy umieścić w kilku miejscach lub na każdej stronie obok numeru strony. Wart dopasować też linki w e-booku do odpowiadających części naszego serwisu czy zachęcić na koniec do przejścia na naszą stronę www.
Wskazówka: Chcąc promować się poprzez content marketing mamy dwie możliwości wykonania takiej promocji. Pierwszą z nich jest zamówienie kompleksowej usługi w agencji interaktywnej, która samodzielnie zadba o stworzenie treści i ich publikacje. Drugim sposobem — znacznie bardziej elastycznym i ekonomicznym jest samodzielne promowanie się w tym stylu. Możemy samodzielnie napisać i opublikować treści lub zamawiać same treści u copywriterów, grafików niezależnie. Pozwala to wybrać dostawców treści o zadowalającej nas stawce.